Achter de schermen bij de jury

Een hotel heeft gasten nodig om te bestaan, Hotel la Pucelle is daar geen uitzondering op. Maar hoe komt een hotel dat nog ‘gebouwd’ wordt nu aan de eerste gasten? Om bekendheid te geven aan ‘de bouw’ van het hotel en om te zorgen dat het hotel in juni vol zit met bijzondere gasten zijn er binnen het werkgebied van Stadlander vier audities georganiseerd, audities met een heuse jury.

Talenten uit de gemeenten Bergen op Zoom, Tholen, Woensdrecht en Steenbergen konden auditie komen doen. Talenten die straks tijdens de grote show in de Maagd de hotelgasten zijn. Gasten die allemaal een verhaal te vertellen hebben dat uit het leven gegrepen is. Mooie, blije maar ook verdrietige en kwetsbare verhalen. Ook dáár moesten de juryleden, onder leiding van Annique Bijsters, naar op zoek in de audities.

“De emotie is net zo belangrijk als het technische kunnen”

Iedereen is welkom

“Van alles hebben we gezien tijdens de audities: van dans en kleinkunst, tot beatboxen en het voorlezen van gedichten. Iedereen kon zich opgeven. De eerste avond in het Café Atelier in de Scheldeflat trok vooral veel kinderen, ondanks de leeftijdsgrens van minimaal 14 jaar. We waren eigenlijk op zoek naar oudere deelnemers, maar er waren gewoon heel veel aanmeldingen van kinderen. Vandaar dat er gekozen is voor het soepel omgaan met die leeftijdsgrens, want uiteindelijk is iedereen welkom in het hotel.”

De jury had een vaste bezetting met Annique als juryvoorzitter, Virginie Huismans en Sandra van Oosterbosch. Annique heeft de opleidingen muziektherapie, compositie en stemvorming afgerond en studeerde piano aan het Rotterdams Conservatorium. “Virginie heeft 25 jaar hoofdrollen vertolkt bij de BOV en heeft de nodige podiumervaring. Daarnaast is zij stemcoach en theaterdocent. Sandra werkt bij Stadlander en kijkt niet vanuit technisch oogpunt naar een optreden, maar beoordeelt juist op basis van wat ze ziet en voelt en welke emotie het bij haar oproept. Hoe het overkomt op de mensen in de zaal is net zo belangrijk als het technische kunnen.”

Naast de 3 vaste leden werd de jury per auditie uitgebreid met een 4e lid. Afhankelijk van welke soort optredens er aangemeld waren, werd een specialist met kennis van zaken gevraagd.

Er zijn veel verschillende optredens geweest: zang, dans, kleinkunst, playback, beatboxing, drummers, verschillende koren en zelfs een 11-koppige band. “Die band zou eigenlijk naar de auditie in Oud-Vossemeer komen. Die ging, net als de auditie in Hoogerheide, niet door, omdat er te weinig aanmeldingen waren. De aanmeldingen die er waren, zijn toegevoegd aan de latere audities in het CKB. Als je audities houdt dan moet je zorgen dat je zaal in ieder geval redelijk gevuld is en dat je jezelf als organisator serieus neemt.”

Qua kwaliteit waren de audities heel uiteenlopend. “Bij sommige audities zaten we met onze oren te klapperen, maar er waren ook er bij waar we dachten ‘Wat moeten we hier nou van zeggen?’. We zitten er niet om iemand af te kraken en we kijken vooral educatief en geven opbouwende, eerlijke kritiek. En weet je, als je dan doorkijkt, kom je achter mooie dingen van mensen.”

De jury was het zeker niet altijd eens met elkaar. Belangrijk is het dan volgens Annique dat je elkaar niet tegenspreekt. “Je hoeft het niet altijd eens te zijn, maar wanneer het niet je vakgebied is, dan moet je even geen commentaar willen geven. Je moet elkaar versterken en je moet de kandidaten versterken.”

Geniet! Het is een feestje!

Iedereen die auditie heeft gedaan, krijgt een plaats in de show. Samen met regisseur Diemer van Wijk wordt gekeken wie geschikt is voor welk onderdeel. Diemer gaat een verhaal schrijven met de maatschappelijke pijlers waar Stadlander zich hard voor maakt, zoals samenwerken en samenleven in wijken en het aanpakken van eenzaamheid. “Aan de hand daarvan willen we gaan werken met het idee van The Passion. We hebben verschillende verhalen en liedjes die we in de show willen laten zien en gaandeweg kijken we wie er geschikt is om een bepaald nummer te doen en wie bijvoorbeeld tegelijkertijd op dat liedje kan dansen.”

Wat Annique erg belangrijk vindt voor de shows in de Maagd straks, is dat mensen plezier hebben in wat ze doen. “Het moet geen angstgebeuren worden, hoewel we iemand daar wél in kunnen begeleiden.” Haar tip? “ Geniet! Geniet van het moment, van wat er is en van elkaar, ook al vind je het spannend. Het is een feestje!”

overig nieuws

Klantverhaal: John Belet

Al 68 jaar woont John Belet in de Oranjebuurt in Fort-Zeekant en is daarmee een van de langstzittende huurders van Stadlander. Inmiddels is hij 71 en hij woont…

Lees meer